The #outofoffice guide to investeren in creativiteit
De beste leiders ter wereld investeren in kunst, muziek en hobby's. En dat levert veel op. In deze How To gaan we hier dieper op in.
Deel deze paginaDe zakelijke top versus expressieve kunstenaars; de ene groep pragmatisch, to the point en routineus, de ander eigenzinnig, buiten de norm en een tikje onaangepast. Dat gaat niet samen, toch? Wel dus!
Auteur: Laura Kemp | Illustratie: Jacob Stead
Waarom leiders hun hobbies serieus nemen
Kunstenares en tekendocent Kirsty Buchanan geeft al een paar jaar les aan de Royal Drawing Academy in Londen. De laatste tijd ziet ze een heuse ontwikkeling in haar avond klassen. Steeds meer bankiers, juristen en accountants uit The City komen direct uit het werk, soms nog met stropdas om, naar haar workshop modeltekenen. “Ik vind het fantastisch hoe fanatiek ze zijn.”
Buchanan’s leerlingen zijn niet de enige professionals die hun innerlijke artiest naar boven halen. Een opvallend aantal van de succesvolste CEO’s ter wereld zijn ware hobbyisten! David Solomon, de CEO van Goldman Sachs, transformeert ‘s avonds tot DJ D-SOL en staat graag achter de draaitafel in nachtclubs! Jeff Jones, de CEO van H&O Block, is in zijn vrije tijd een gedreven mode-fotograaf. En de Executive Manager van de Commonwealth Bank of Australia, Lori Halliwel, doet na het werk haar balletschoenen aan om zichzelf te verliezen in klassiek ballet.
Wat is er aan de hand? Hebben deze mensen het soms niet druk genoeg? In een onderzoek genomineerd door de Harvard Business Review, onderzocht een team van de Vrije Universiteit in Amsterdam de opvallende relatie tussen leiderschap en creatieve expressie. Naast literatuuronderzoek interviewden ze meer dan twintig top-CEO’s uit de VS. Wat bleek? Er is een sterk verband tussen 'serious leisure' and 'serious leadership'. In de Ted Talk 'Why Leaders Should Take Their Hobbies Seriously', legt hoofdonderzoeker Emilia Bunea dit helder uit. “Serieuze vrijetijdsbesteding kan leiderschap een boost geven. Een creatieve passie naast het werk zoals schilderen, boksen of drummen, geeft leiders meer betekenis. Daardoor hoeven ze zich niet alleen maar met hun carrière te identificeren. Hierdoor kunnen ze juist met een frisse blik naar hun bedrijf kijken. Bovendien helpen serieuze hobby's bij strategisch denken; dit komt leiderschapskwaliteiten uiteraard ook ten goede.”
Kunst als teambuilding
Dit laatste ziet Buchanan ook tijdens haar tekenlessen. Ze zegt: “Bij modeltekenen moet je je volledig concentreren op het hier en nu. Bovendien heeft tekenen alles te maken met problemen oplossen. Het model is soms naakt, en hoewel dat heus wel even wennen is, wordt ieder lichaamsdeel op den duur een studieobject. Het ongemakkelijke is er al snel vanaf. En wat de advocaten, architecten en bankiers misschien wel het allerfijnst vinden, zegt Buchanan lachend: “Na een les zie je direct resultaat op het papier!”
Maar creatieve expressie hoeft geen solo-act te zijn. Kunst maken kan ook als teambuilding-activiteit veel voordelen hebben. Door samen met collega’s artistiek bezig te zijn, los je problemen op en zul je anders gaan samenwerken. CEO’s vinden creativiteit bovendien de allerbelangrijkste eigenschap die ze hopen te vinden in hun teams. Dit kwam onlangs naar voren in een ander groot onderzoek van IBM waaraan 1.500 CEO’s deelnamen. Creativiteit scoort daarmee hoger dan organisatie-skills, discipline en klantvriendelijkheid.
Dit is iets waar mozaiek-kunstenaar Annemarie Sybrandy over mee kan praten. Het kleurrijke werk van Sybrandy heb je misschien wel eens gezien in de publieke ruimte. Ze ontwierp de Tulpentroon op het Keukenhof. En als je goed oplet in Antwerpen of Haarlem kom je haar werk ook tegen (hint: bankjes!). Maar Sybrandy wordt ook ingeschakeld door bedrijven voor creatieve workshops en cursussen. Vaak komt hier een element van teambuilding of visievorming bij kijken. Sybrandy zegt: "Mensen kennen elkaar in de rol van collega's, maar door samen mozaiek te plakken, krijg je ander contact."
Op de vraag of er soms weerstand is als teams opeens uit hun comfortzone moeten treden, zegt Sybrandy: “Tijdens het maken kom je je beperkingen tegen, het geduld wordt soms op de proef gesteld. Daar moeten mensen doorheen, maar uiteindelijk is dat groei. Ook hebben sommige mensen wel eens moeite met vies worden. Sybrandy herinnert zich een directeur die er eerst niets van moest hebben. “Maar uiteindelijk zat hij in zijn pak iedereen aan te sturen: ‘Als jij dat hoekje doet, dan doe ik dit.’ Hij ging er helemaal in op. Dat is geweldig om te zien.”
Wat symboliseert jullie kantoor?
Creatief bezig zijn, alleen of met het team, is dus echt goed voor je professionele kwaliteiten, werkbalans en het triggert strategisch denken. Mocht je nu een keer geen inspiratie (of geen zin) hebben, dan is het misschien fijn om te weten dat slechts de aanwezigheid van kunst op kantoor ook al zijn vruchten afwerpt! Slimme bedrijven zetten hier al langer op in. De Deutsche Bank is misschien wel de grootste koploper. De megabank heeft maar liefst 60.000 kunstwerken in al haar filialen. Dat wil zeggen: 900 kantoren in 40 landen. Ze organiseren workshops en nodigen kunstenaars uit om over hun werk te vertellen. Volgens een onderzoek in The Guardian zorgt kunst op kantoor ervoor dat mensen maar liefst 15% sneller werken. Dit percentage wordt nog eens verdubbeld (!) als mensen zelf inspraak mogen hebben in de creatieve aankleding van hun werkomgeving. Dit kan als mensen zelf mogen kiezen wat er komt te hangen of waar het kunstwerk komt te staan.
Toch geeft een zelfgemaakt bedrijfskunstwerk misschien nog wel de meeste voldoening. Mocht je daar aan willen beginnen, dan heeft Sybrandy nog wel een tip. Ze zegt: “Stel er moet iets aan de muur op kantoor, dan vraag ik graag: wat symboliseert jullie kantoor? Wat hoort hier echt thuis? Hier gaan mensen over praten. Als ze vervolgens een mooi werk hebben staan, dan is dat altijd een onderwerp van gesprek. ’Dat hoekje heb ik gedaan' of: 'grappig hoe anders jij werkt dan ik.’ De gesprekken die kunst tussen mensen losmaakt, zo zegt Sybrandy, geeft het werk pas haar echte waarde.”
Activiteiten die jouw creativiteit boosten
Ontmoet Marieke, regisseur van bijzondere ontmoetingen. Zij maakt elke zakelijke bijeenkomst bijzonder. Dat begint met een simpele vraag: wat is het doel van jouw meeting? Om vervolgens samen een event te maken met impact.