The #outofoffice guide to fit op het werk
Werken en sporten: doen!
Deel deze paginaHet is wetenschappelijk bewezen: regelmatig bewegen verbetert de werkprestaties en de samenwerking binnen het bedrijf. Inmiddels gaan dan ook steeds meer gezonde en succesvolle bedrijven hier mee aan de slag. Sporten wordt onderdeel van de bedrijfscultuur. In deze #outofoffice gaan we dieper in op de manieren waarop drukke professionals en teams uit vooruitstrevende bedrijven zorgen dat ze lichamelijk actief blijven. Want als zij het kunnen….
Auteur: Jonas Kooijman
De wekker van Christine Lagarde (62), directeur van het Internationaal Monetair Fonds, gaat elke ochtend om zes uur. De drie kwartier die volgen gebruikt ze om te zwemmen, te fietsen of het doen van een serie yogaposes. “Succes is nooit compleet”, zei ze ooit in een interview. “Het is een oneindig gevecht. Elke ochtend moet je je eigen capaciteiten op de proef stellen.” Lagarde, die aan het hoofd staat van een instituut met 189 lidstaten, lijkt met haar Spartaanse discipline het toonbeeld van de moderne zakenvrouw of -man. Want de fitheids craze heeft ook de zakenwereld bereikt. Bovenop de fulltime werkweek moet namelijk ook flink gesport worden: van hardlopen tot planken, van yoga tot kickboksen. Maar wat zijn hier eigenlijk de positieve effecten van op je werk? En hoe pakken Nederlandse zakenmensen dit aan?
Steeds meer onderzoeken van de laatste jaren tonen aan dat sporten een positief effect heeft op je werkprestaties. Professor Lorenza Colzato, verbonden aan de Universiteit van Leiden, kwam erachter dat mensen die vier keer per week trainen creatiever denken dan mensen die zich minder vaak in het zweet werken. Vooral wandelen, rennen of fietsen zijn goed om tot oplossingen voor problemen, ideeën voor een nieuw product of een nieuwe marketingstrategie te komen.
Toen Ryan Holmes, CEO bij social mediabedrijf Hootsuite, vorig jaar op LinkedIn het artikel ‘Waarom we werknemers zouden moeten betalen om op werk te sporten' publiceerde, raakte hij een snaar: het stuk ontving meer dan 95.000 likes en werd 16.000 keer gedeeld. Toen zijn bedrijf nog een onbeduidende start-up was, hing hij al een optrekstang aan het plafond. Met inmiddels meer dan 1.000 werknemers heeft het bedrijf een eigen sportschool en zelfs yogastudio’s. Volgens Holmes zijn sportieve werknemers geconcentreerder en melden zij zich minder vaak ziek. Een artikel uit Harvard Business Review onderbouwt dit: sporten maakt het geheugen scherper, verhoogt je uithoudingsvermogen en je creativiteit en verlaagt je stressniveau.
Ook Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie en graag geziene gast bij De Wereld Draait Door – en in het bezit van een speciale kantoorfiets aan zijn bureau – pleit keer op keer voor meer lichaamsbeweging, die ons slimmer, sneller en geconcentreerder maakt. “De meeste mensen weten niet dat je met lichaamsbeweging óók werkt aan je geheugen, aan je cognitieve functies”, zei hij eerder in een interview met dagblad Trouw. Als je brein wisselt tussen geestelijke en lichamelijke inspanning – denk aan de wandelende vergadering – ontstaan er verbeterde verbindingen tussen neuronen, waardoor je creatieve vermogen toeneemt. Een perfecte aanleiding dus om de wandeling met een brainstorm te laten eindigen, die je eventueel met voice recorder opneemt.
Het is dus een goede zaak dat steeds meer Nederlandse bedrijven de office gym ontdekken maar ook buiten kantooruren om samen gaan sporten. Sabine Kesseler (38), CEO bij een internationaal mediadistributiebedrijf in Amsterdam liet een sportschool bouwen toen de verdieping onder haar bedrijf vrijkwam. “Een hardcore gym, met alles wat we nodig hebben. Zo kan ik trainen wanneer ik wil, alleen of met mijn coach.”
Kesseler traint niet alleen om haar lichaam in shape te krijgen voor bodybuildingwedstrijden, waar ze geregeld aan meedoet. “Ik werk in de sportmedia en dat is echt een mannenwereld. Met mijn gespierde lichaam val ik extra op, waardoor mensen mij niet snel vergeten.” En het is meer dan dat. “Ik sport op hoog niveau sinds ik klein ben, waardoor ik gewend ben discipline op te brengen. Als verkopende kant krijg je vaak een deksel op je neus. Dan moet je een drive hebben en doorzettingsvermogen. Dat als iemand nee zegt, je denkt dat diegene ook nog ja kan zeggen. Sporten helpt mij in die drive.” Ook haar zakenreizen – vaak naar Amerika – staan hier in het teken van. “Ik zoek hotels met sportscholen in de buurt en kijk voor de voeding wat voor restaurants en supermarkten er in de buurt zijn. En naar zakendiners neem ik mijn eigen tupperwarebakjes met kip en broccoli mee. Voor mij geen alcohol.”
Samen sporten met collega's
Een ander bedrijf met een verhoogd fitheidsbewustzijn is Sungevity Zonnepanelen uit Amsterdam-Noord, met 160 – vooral jonge – werknemers. Hier kun je meerdere keren per week kickboksen, yoga-en of voetballen. “Wij vinden het belangrijk dat onze mensen goed in hun vel zitten door actief te bewegen”, zegt Willemien Melis. “Op de wc hangen intekenlijsten voor yoga, of we appen elkaar zwetende foto’s uit de boksles.” Ook doet Sungevity aan wandelende vergaderingen. “Ons kantoor zit heel mooi aan het IJ. Dus het is lekker om een rondje te lopen voor een vergadering waar geen computer voor nodig is.” Daarbij planken ze op werkdagen sinds kort elk uur. Op iedere afdeling gaat dan een alarm af en mensen stappen achter hun computer vandaan om één minuut te planken. Zelfs de jaarlijkse heidag ontkomt niet aan een fitheidssausje: daar staat een bootcamp op het programma.
Om de voordelen van sporten en out of office, te combineren, zijn er bovendien steeds meer bedrijven die sportieve elementen bewust tijdens teamdagen integreren. Denk aan houthakken tijdens een mooie barbecue, of een ouderwets potje voetballen na een vergadering op een locatie in de natuur.
Los van de (individuele) gezondheid en productiviteit, zegt Melis, draagt het sporten ook bij aan het teamgevoel. “Het versterkt je cultuur. Samen sporten, samen buiten activiteiten ondernemen. Als je samen meer doet dan word je meer dan collega’s, bijna vrienden. Je wilt net iets meer voor iemand oppakken als je de avond ervoor samen hebt gebokst en dat werkt beter samen. Sporten past bij onze bedrijfscultuur” Hoe extreem is Sungevity hierin, is de vrijdagmiddag bijvoorbeeld bedoeld voor de buikspieren? “Nee hoor, dan gaan we gewoon naar ons café om met zijn allen te borrelen.”
Niet alleen voor de onderlinge bedrijfscultuur of reputatie – je laat zien dat je om je werknemers geeft – maar ook voor zakendoen kan samen bewegen veel opleveren. Niet voor niets bestempelt online magazine Moneyish ‘sweatworking’ als het nieuwe netwerken. Natuurlijk gebeurt dit al decennialang op bijvoorbeeld de golfbaan. Maar je kunt er ook voor kiezen om in plaats van een zakelijke lunch of diner samen met een potentiële zakenpartner of klant te gaan sporten en zo een relatie op te bouwen. Let wel dat niet alle activiteiten dan even geschikt zijn: op een yogamatje in een downward facing dog is het een stuk lastiger om creatief te brainstormen of te onderhandelen. Kies eerder voor een gezamenlijke activiteit zoals squash, of help elkaar bij het gewichtheffen.
Oké, dus sporten is goed voor je werkprestaties, de bedrijfscultuur én voor het netwerken met mogelijke nieuwe klanten. Maar wat doe je dan op een dag dat je écht geen zin hebt? Ondernemer en fanatiek sporter Clen Verheij (31), heeft over de jaren heen zijn eigen motivatie ontwikkeld. “Het is vrij simpel: ik heb nog nooit spijt gehad nadát ik ging sporten. Daar maak ik mezelf van bewust. Ik zeg tegen mezelf: gast, ga gewoon en maak het mooi.”