Bewust Bilderberg

Duurzame keuzes voor een gastvrij verblijf

Als hotelketen draagt Bilderberg graag bij aan een duurzame wereld. Want herinneringen maken gaat niet alleen over iets bewaren uit het verleden, maar ook over zorgen voor een goede toekomst. Alleen wanneer we goed omgaan met onze planeet kan Bilderberg een plek blijven waar mooie momenten ontstaan. Bewust Bilderberg is een een initiatief om op strategisch en operationeel niveau keuzes te maken die het welzijn van mens, dier en planeet voorop zetten. Zodat we niet alleen nu, maar ook in de toekomst, onze gasten met open armen kunnen verwelkomen.

Onze doelstellingen

We richten ons op drie thema’s: onze mensen, onze gasten en onze planeet. Deze thema's hebben we onderverdeeld in acht doelstellingen.

Thema 1: Onze mensen

Hier zetten we goed werkgeverschap en maatschappelijke betrokkenheid centraal

1. Goed werkgeverschap

Goede mensen maken ons merk. Daarom staat de medewerker bij Bilderberg op één. Als gedreven gastheren en -vrouwen weten we dat ons enthousiasme, onze passie en persoonlijkheid voor onze gasten het verschil maken. Wij geloven dat gelukkige medewerkers leiden tot gelukkige gasten.


Onze ambitie
Bilderberg streeft ernaar om gelukkige medewerkers in dienst te hebben. Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers met plezier naar hun werk gaan. Gelukkige medewerkers dragen niet alleen bij aan een positieve werksfeer, maar ook aan een duurzaam en gebalanceerd leven.

2. Gemeenschapsontwikkeling

Bilderberg is een van oudsher Nederlandse hotelcollectie. Alle Bilderberg hotels hebben stuk voor stuk een sterke lokale binding. We voelen ons sterk betrokken bij onze lokale gemeenschappen. Er zijn veel initiatieven en langdurige samenwerkingen. We zetten onze kennis, mankracht, netwerk en faciliteiten graag in voor een duurzame en sociale samenleving. Voor de komende jaren hebben we de ambitie om onze samenwerking met landelijke en lokale stakeholders te versterken en uit te breiden.

Onze ambitie
Met het vrijwillig inzetten van onze expertise, menskracht, faciliteiten, accommodaties en netwerk in de lokale omgeving, ondersteunen we specifieke doelgroepen of maatschappelijke doelen. Met deze investeringen in de lokale maatschappij dragen we bij aan een duurzame en sociale samenleving.

Thema 2: Onze gasten

Hierbij focussen we ons op duurzaam eten en drinken en duurzaam bewustzijn

3. Eten en drinken

We maken toekomstgerichte keuzes waarbij genieten het uitgangspunt blijft. We houden een open blik op de klantwensen en op technologische ontwikkelingen. We zijn trendsetter in duurzaam genieten en inspireren onze gasten en medewerkers om het steeds beter te doen. We maken dit ook meetbaar. Met de natuur als kompas waarborgen we de ‘Bilderberg kwaliteit’ op de borden.

Onze ambitie
In 2030 zijn we op het gebied van eten en drinken de meest duurzame hotelketen van Nederland. Dat is onze ambitie. Dat betekent dat we voor plantaardig, biologisch, seizoensgebonden, van Nederlandse bodem, verspillingsvrij en gezond eten voor onze gasten kiezen. Daarbij zijn we transparant over onze klimaatimpact, meten we onze vooruitgang en doen we wat we beloven.

4. Duurzaam bewustzijn bij gasten

Bij Bilderberg vinden we het belangrijk dat onze gasten van een schone en gezonde leefomgeving genieten. We maken verantwoorde keuzes en voelen ons daarnaast verantwoordelijk om bij onze gasten bewustwording te creëren. Door onze gasten op een positieve en subtiele manier te vertellen wat we doen, wat ook wel ‘nudging’ wordt genoemd, stimuleren we hen zelf ook bewuste en duurzame keuzes te maken.

Onze ambitie
Het is onze ambitie dat alles tijdens het verblijf van een gast in ons hotel bijdraagt aan het welzijn van de gast zelf en de omgeving. We zijn transparant over wat we wel en niet doen op het gebied van duurzaamheid en stimuleren onze gast om tijdens zijn verblijf bewuste keuzes te maken.

Thema 3: Onze planeet

Hierbij kijken we naar onze samenwerkingsverbanden, duurzame inkoop, afval en CO2

5. Afval en recycling

Onze hotels genereerden in 2022 en 2023 gezamenlijk gemiddeld 660.000 kilo afval per jaar. Dit afval wordt zoveel mogelijk gescheiden bij onze afvalverwerker aangeleverd. Dit lukt niet altijd, bijvoorbeeld als het afval uit verschillende materialen bestaat of als de sortering niet correct is uitgevoerd. Steeds vaker merken we dat afval niet langer alleen afval is, maar een grondstof voor nieuwe producten.

Onze ambitie
Het is onze ambitie om een zero waste bedrijf te worden. Dit willen we realiseren door geen restafval meer te produceren, het gebruik van plastic te verminderen en de sortering voor recycling te optimaliseren. In de komende jaren werken we nauw samen met onze leveranciers en afvalpartners. Samen willen we meer inzicht krijgen in de materialen die we aanschaffen en hoe we deze het beste kunnen scheiden.

6. Verantwoord inkopen

Een bewust inkoopbeleid is misschien wel dé voorwaarde om onze doelstellingen en ambities op het gebied van duurzaam ondernemen te behalen. Hierbij zoeken we naar een overeenkomst die gunstig is voor onze planeet, onze leveranciers, onze gasten en onszelf. In onze inkoopvoorwaarden hanteren we al lange tijd een duurzaamheidsbeleid. We vragen onze leveranciers bijvoorbeeld een duurzaamheidsverklaring te ondertekenen. Door ons inkoopbeleid aan te scherpen, op basis van de ambities in dit rapport, gaan we nog een stap verder.

Onze ambitie
Ons doel is om nieuwe afspraken met onze leveranciers te maken, zodat ons inkoopbeleid gunstig is voor de planeet, onze leveranciers, onze gasten en onszelf.

7. CO2-Emissies

Klimaatverandering is één van de grootste uitdagingen op de wereld. De uitstoot van CO2 is daar grotendeels de oorzaak van. Er zijn genoeg stappen die we nog kunnen nemen om onze CO2-emissie te verminderen. Vooral op het gebied van warmte installaties, elektrische apparatuur en het isoleren van onze panden. Daarnaast gaat CO2-uitstoot een rol spelen met betrekking tot ons inkoopbeleid.

Onze ambitie
Bilderberg wil de route naar een CO2 neutraal verblijf uitstippelen. Op korte termijn voeren we verschillende snelle oplossingen uit om energie te besparen, op de lange termijn vervangen we installaties. 

8. Watergebruik

Gemiddeld verbruikten onze hotels 8.735 m3 water per jaar in 2022 en 2023. Mede vanuit Green Key ligt onze focus al lange tijd op het reduceren van waterverbruik. Daarbij maken we onderscheid tussen het water dat onze gasten verbruiken en het water dat in de operatie wordt gebruikt.

Onze ambitie
We gaan in 2025 voor een reductie van 10% per gast per nacht ten opzichte van 2023. Dit bereiken we mede door ons waterverbruik 24/7 te monitoren en daarop te sturen. Daarnaast richten we ons op het vergroten van bewustwording bij gasten en medewerkers.

Rob van Hooijdonk
Operations support manager duurzaamheid
“Ons geheim is aandacht voor de wereld om ons heen, zodat onze toekomst even rijk is als onze geschiedenis”
Back to Top

Aanmelden buitenkans

De beste aanbiedingen op toplocaties, tijdelijk extra scherp geprijsd. Beperkt beschikbaar, dus boek snel!

Door u nu aan te melden met uw e-mailadres, krijgt u direct toegang tot de actuele Buitenkansen. Bovendien houden wij u regelmatig op de hoogte van nieuwe Buitenkansen.

Ik ben al aangemeld